لیست کارهای عقد محضری

هر آنچه که باید در عقد محضری انجام دهید. لیست کارهای مهم شما کدام است؟
لیست کارهای عقد محضری
فهرست مطالب

چک لیست کارهای عقد محضری

که برای اطلاع زوجین لازم است ؛

زوج های عزیز بعد از مراسم خواستگاری و بله برون، مراسم عقد محضری را در پیش دارید که باید مراحل و کارهای لازم برای ثبت ازدواج در دفتر ازدواج را بدانید.

بعد از انتخاب همسر و مراسم خواستگاری و آشنایی دو خانواده و شیرینی خوران، مراسم عقدکنان اجرا می شود. برخی افراد در خانه سفره عقد انداخته و این مراسم را در خانه برگزار می کنند اما برخی دیگر ترجیح می دهند که در محضر ازدواج عقد جاری شود.

اگر در شرف ازدواج هستید، باید بدانید برای انجام تشریفات عقد محضری و ثبت ازدواج تان در دفتر عقد و ازدواج، باید از مهم ترین نکات و مراحل تشریفات عقد محضری مطلع باشید. در این بخش باید و نبایدهای عقد محضری را آورده ایم.

تعیین تاریخ روز عقد

هر دو خانواده باید تاریخی را برای عقد مشخص کنند. اگر مراسم عقد مقارن با اعیاد مذهبی و ملی باشد ، باید حداقل یک ماه پیش تر محضر خانه مورد نظر را که از قبل عروس و داماد دیده اند را رزرو کنید.

توافق بر سر هزینه های عقد

محضرهای عقد نرخ های از قبل تعیین شده ای دریافت می کنند ، پس حتما در این باره با آنها صحبت کنید. هزینه های عقد در محضر با توجه به خدمات اضافه‌ای چون اتاق عقد مجزا، سفره عقد، پذیرایی از میهمانان، عکاسی و فیلمبرداری ممکن است متغیر باشد. پیشنهاد می کنیم قبل از رزرو محضر، به دسترسی آسان و نزدیک بودن آن به محل زندگی خودتان و امکانات اولیه محضر دقت کنید.

دعوت مهمانان

توصیه می کنیم جمعیت زیادی را به همراه خود برای عقد به محضر نبرید و دعوت فامیل های دور را به مراسم عروسی موکول کنید. دفترخانه را از تعداد میهمانان مطلع کنید و ساعت مقرر به محضر مراجعه و رأس ساعت در آنجا حضور داشته باشید تا در مکان مدنظر ازدحام و بی نظمی ایجاد نشود.

خرید وسایل عقد

از قبل بودجه ای برای تهیه ملزومات عقد تعیین کنید و با توجه به آن خریدهای خود را انجام دهید. برای رسیدگی به همه کارهای روز عقد و وظایف مربوط به آن، از قبل کامل برنامه ریزی کنید.

با توجه به بودجه خود می توانید لیستی از مهم ترین خریدها مانند لباس، حلقه ازدواج، استند حلقه، آینه و شمعدان عروس، گیفت عقد، جام عسل، کله قند های کوچک تزیین شده، دسته گل عروس، نقل و نبات، شیرینی برای پذیرایی و محضر دار را برای عقدکنان در محضر تهیه کنید.

عکاس و فیلمبردار

قبل از عقد با آتلیه و فیلمبردار برای ثبت روز عقد خود هماهنگ کنید تا این رویداد شگفت انگیز را برای همیشه به ثبت برساند.

دریافت فرم قبل از عقد

عروس و داماد ۷ روز قبل از تاریخ عقد، باید به دفتر عقد و ازدواج مراجعه کرده و فرم مراجعه به مرکز بهداشت را دریافت کنند. آنها بعد از دریافت این فرم ۳۰ روز فرصت دارند تا مراحل خواسته شده را طی کنند و فرم را با تاییدیه و مهر مرکز بهداشت به دفتر عقد و ازدواج تحویل دهند.

مراجعه به مرکز بهداشت

می توانید آدرس نزدیک ترین مرکز بهداشت در اطراف دفترخانه را از دفتر عقد و ازدواج بگیرید و در ابتدای صبح با در دست داشتن مدارکی مانند شناسنامه، کارت ملی و شناسنامه پدر عروس به مرکز بهداشت مراجعه کنید، تا فرصت کافی برای طی کردن تمامی مراحل داشته باشید. بعد از طی کردن مرحله پذیرش، برای انجام آزمایش خون نوبتی به شما داده می شود.

مشاوره و آزمایشات

عروس و داماد باید حداقل دو هفته زودتر برای آزمایش اقدام کنند تا در صورت کم خونی و مشکلاتی از این قبیل، مجبور به تغییر تاریخ برگزاری عقد شان نشوند.

آزمایش قبل از ازدواج شامل آزمایش خون، ادرار و ژنتیک است . اگر دچار کم خونی باشید، معمولا فرم شما مهر و تایید نمی شود و یک دوره درمان برای شما درنظر گرفته می شود و با آزمایش مجدد و بهبود کم خونی، این فرم تایید می شود. بعد از آزمایشات و جلسات مشاوره باید مدارک مهر شده را تحویل دفترخانه مدنظر قرار دهید.

بعد از آزمایش خون، نمونه گیری ادرار با حضور یک ناظر انجام می شود. ۷۲ ساعت قبل از آزمایش از مصرف داروهای کدئین دار اجتناب کنید.

مشاوره ژنتیک

در مرکز بهداشت سوابق اختلال ژنتیکی در خانواده تان بررسی می کند و اگر سوابقی در خانواده تان مبنی بر هرگونه اختلال ژنتیکی وجود نداشته باشد، نیازی به انجام این آزمایش نخواهید بود و از این مرحله نیز، مهر تایید دریافت می کنید.

واکسن کزاز

اگر سابقه تزریق واکسن کزاز دارید، می توانید مدارک آن را به مرکز بهداشت ارائه کنید اما اگر این مدرک را نداشته باشید، باید واکسن کزاز تزریق کنید اما تزریق این واکسن برای آقایانی که از زمان خدمت سربازی شان ۱۰ سال بیشتر نگذشته باشد، لازم نیست.

مدارک مورد نیاز برای محضر

  1. اصل شناسنامه زوجین
  2. کارت ملی زوجین
  3. عکس ۳*۴
  4. برگه جواب آزمایشگاه مبنی بر جوابیه آزمایشات ازدواج (شامل آزمایش اعتیاد، ایدز، تالاسمی، بیماری های مقاربتی و …) می باشد.
  5. اگر ازدواج اول عروس باشد، شناسنامه یا کارت ملی پدر عروس نیز الزامی است.
  6. اگر پدر عروس در قید حیات نباشد، برگه فوت آن به علاوه شناسنامه جد پدری باید ارائه شود یا اینکه وکالت نامه رسمی به دفتر ثبت ازدواج داده خواهد شد.
  7. اگر عروس ازدواج دومش باشد، باید سند طلاق یا گواهی فوت ارائه گردد.
  8. به عنوان شهود عقد باید سه نفر مرد بالغ و عاقل به همراه شناسنامه و کارت ملی در محضر حضور یابند.

کادو سر عقد و زیر لفظی

سر سفره عقد کادوهایی به عروس و داماد از طرف خانواده ها اهدا می شود. معمولا مادر داماد پس از جاری کردن خطبه سوم برای بله گرفتن به عروس زیر لفظی اهدا می کند که همه هدایا و نوع آنها به توان مالی و… خانواده ها بستگی دارد.

مراسم قند ساییدن

هنگام جاری شدن خطبه خانم های جوان دو خانواده تور تزئین شده ای را بر روی سر عروس و داماد می گیرند و کله قند های تزیینی توسط خانمی جوان و ترجیحاً مجرد ساییده می شوند. فرقی نمی کند از کدام خانواده باشند اما خواهر عروس یا خانمی از خانواده عروس معمولاً زیر لفظی گفتن و عروس رفته گل بچینه را می گوید.

جاری شدن خطبه عقد

عاقد در محضر و در حضور مهمانان خطبه عقد را می خواند و عروس و داماد بعد از امضا کردن تعهدات مشترک، حلقه ها را در انگشتان یکدیگر جای می دهند و با عسل کام هم را شیرین می کنند.

خوشبختی شما آرزوی ماست.

 


ما در موسسه آریا پیوند مشهد تمام خدمات عقد رسمی را به بهترین شکا انجام می‌دهیم. به منظور مشاوره با شماره های زیر تماس بگیرید.

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*