فسخ صیغه نامه در مشهد

فسخ صیغه نامه در مشهد قوانین و مقررات ویژه‌ای دارد که پیش از اقدام برای انجام ابطال ازدواج باید آن‌ها را شناخت و بطور قانونی عمل کرد.
فسخ صیغه نامه در مشهد
فهرست مطالب

دلایل مختلفی از جمله اختلاف میان زن و مرد، بذل و انقضا مدت عقد، فوت یا مفقود شدن یکی از زوجین یا بیماری و ناتوانی موجبات فسخ صیغه نامه در مشهد را فراهم می‌آورد.

در ازدواج دائم و شرعی زمانی که یکی از زوجین با توجه به مشکلات ایجاد شده تصمیم به جدایی می‌گیرد با مراجعه به دادگستری و مطابق با شروط ضمن عقد می‌تواند مراحل اداری را طی کند اما در ازدواج موقت اینگونه نیست و زوجین نیازی به طی کردن هیچکدام از مراحل طولانی مدت طلاق ندارند.

آیا باطل کردن صیغه موقت قوانین خاصی دارد؟

روش های باطل کردن صیغه نامه

با توجه به اینکه در قوانین و مقررات اسلامی طلاق ویژه ازدواج دائم و زن منقطعه است فسخ صیغه نامه در مشهد به سه طریق ممکن است اولا مدت زمان تعیین شده بین زوجین به پایان برسد؛ ثانیا بذل یا بخشش مدت باقی‌مانده عقد موقت توسط مرد صورت پذیرد.

در روش سوم که به آن انحلال نکاح گفته می‌شود و در شرایط خاص که در مواد ۱۱۲۱ تا ۱۱۲۸ قانون مدنی مطرح شده مانند جنون مستمر یا ادواری، عنن، قرن، جذام، برص و موارد دیگر می‌باشد توسط زن یا مرد قابل انجام است.

چنانچه فسخ صیغه نامه در مشهد بدلیل پایان زمان صیغه و بذل مدت صورت گیرد باید مراحل قانونی و اداری طی شود.

در روش سوم یکی از زوجین متقاضی طلاق پیش از پایان موعد عقد موقت باید با داشتن دلایل و مدارک معتبر و کافی درخواست خود را به دادگاه ارجاع داده و به ثبت برساند.

دادگاه خانواده پس از بررسی شرایط و دلایل، زوجین یا یکی از آنان را به منظور اطلاع وضعیت جسمی و روحی به پزشکی قانونی ارجاع می‌دهد اگر پزشکی قانونی، نیز این موضوع را تایید نماید، دادگاه حکم به باطل کردن صیغه محرمیت خواهد داد. 

نحوه ابطال عقد موقت توسط توسط زوج

شرایط فسخ صیغه نامه برای آقایان

همانطور که پیش از این گفته شد در صورت بخشش باقی‌مانده عقد آن‌را به زبان آورده و راضی باشد زن و شوهر شرعا به یکدیگر حرام می‌شوند و نیازی به حضور زوجه یا شاهد نیز نیست.

بر اساس ماده ۱۱۲۳ اگر زن دچار بیماری و مشکلاتی اعم از قرن، جذام، افضاء، زمین‌گیری، نابینایی هر دو چشم و برص دچار شود مرد جایز به فسخ نکاح می‌باشد.

لازم به ذکر است با استناد به ماده ۱۱۲۶ قانون مدنی در صورتی مرد می‌تواند با بروز چنین مشکلاتی در زن عقد را ابطال کند که از این عیوب اطلاع نداشته باشد یا مشکلاتی از این قبیل پس از عقد بوجود بیاید در غیر این صورت امکان فسخ صیغه نامه در مشهد وجود ندارد.

صدور صیغه نامه معتبر چه اهمیتی دارد؟

زوجه با در دست داشتن چه دلایلی می‌تواند اقدام به ابطال صیغه موقت نماید؟

شرایط فسخ صیغه نامه برای بانوان

در مواردی مانند بروز جنون در مرد چه پیش از عقد و چه پس از آن زوجه می‌تواند اقدام به ابطال نکاح کند و قوه قضاییه نیز حق قانونی آن‌را به وی می‌دهد این نکته در ماده ۱۱۲۵ قانون مدنی ذکر گردیده که جنون و عنن در مرد هرگاه بعد از عقد هم حادث شود موجب حق فسخ برای زن خواهد بود.

در صورت داشتن عیوبی نظیر خطاء و عنن شرایط ابطال عقد موقت احراز شده و زن اجازه فسخ نکاح را دارد.
آشنایی با نکات مهم برای ابطال صیغه

توصیه های مهم هنگام فسخ صیغه نامه

پیش از اقدام برای ابطال صیغه موقت توسط یکی از زوجین لازم است درباره شرایط و قوانین و مقررات نظام اسلامی مربوط به آسیب و شرایط جسمی و روحی زن یا مرد و احراز حق ابطال اطلاعات کافی و مفید داشته باشید.

۱- در صورتی که طرفین با اطلاع قبلی از وجود عیب در یکدیگر اقدام به ازدواج نمایند حقی برای ابطال صیغه ندارند و باید تا پایان مدت زمان عقد موقت صبر کرده یا مرد بخشش دوران باقی‌مانده را اعلام نماید.

۲- برخی بیماری‌های جسمی و روحی مانند هیستری، نابینایی مرد، کر و لال بودن یکی از زوجین، لکنت زبان و تعفّن دهان، تشنج، نقص در لگن و هر دو پا، عیب در پای زن، سوختگی و دیگر مشکلات از دلایل کافی برای ابطال عقد موقت محسوب نمی‌شوند.

۳- چنانچه زن با توجه به شرایط ضمن عقد حق بذل مدت زمان مانده دوران صیغه را داشته باشد در صورت بروز اختلاف و مشکلات می‌تواند خود را از زوجیت مرد رها کرده و جدا شود.

۴- در صورت بروز مصادیق عسر و حرج زن می تواند از دادگاه، تقاضای الزام مرد به بذل مدت در عقد موقت را داشته باشد.

۵- بخشش مدت عقد توسط مرد مانع از پرداخت تمام و کمال مهریه زن نمی‌شود اما در صورت عدم رابطه زناشویی در دوران عقد زوجه مالک نصف مهریه می‌باشد.

مدارک لازم جهت فسخ صیغه نامه

مدارک لازم جهت فسخ صیغه نامه

به همراه داشتن شناسنامه و مدارک احراز هویت زوجین، صیغه نامه و در صورت لزوم ارائه دلایل معتبر مبنی بر وجود بیماری یا مشکلات جسمی و روحی برای ابطال صیغه نامه ضروری است.

زن و مردی که اقدام به انجام صیغه موقت می‌کنند باید برای دریافت صیغه نامه قانونی و معتبر از دفترنامه نیز تلاش کنند زیرا به‌ عنوان سند ازدواج آن‌ها لازم است و در اغلب اماکن به ویژه هتل‌ها ارائه صیغه نامه در اولویت است.

به منظور دریافت اطلاعات بیشتر مطلب جذاب صیغه نامه برای هتل در مشهد را از دست ندهید.

هزینه ثبت جدایی و ابطال عقد موقت

هزینه فسخ صیغه نامه در مشهد

در صورت توافق بین زوجین آن کس که پرداخت هزینه‌های ازدواج و طلاق را پذیرفته باشد ملزم به پرداخت خواهد بود و در صورت عدم توافق مطابق با عرف و قوانین مرد وظیفه پرداخت هزینه‌ها را برعهده دارد.

دفتر ثبت و اجرای عقد و تشریفات ازدواج در مشهد مقدس افتخار دارد میزبان و مجری برگزاری مجالس شادی شما عزیزان اعم از مراسم عقد و نامزدی با بهترین کیفیت باشد.
در این مجموعه جاری کردن صیغه طلاق و انجام امور ابطال یا فسخ عقد دائم و موقت نیز توسط کارشناس فقه و حقوق انجام می‌شود برای بهره‌مندی از خدمات ویژه کافیست با شماره تماس ۰۹۱۵۸۱۰۲۴۲۲ _ ۰۹۳۶۵۱۵۰۲۱۶ تماس حاصل نمایید.
متن فسخ صیغه موقت

متن فسخ صیغه نامه

با توجه به مطالب بیان شده در صورتی که مدت زمان صیغه میان زوجین به پایان برسد هیچگونه نیازی به خواندن خطبه یا متن مخصوص باطل کردن عقد موقت نیست و بطور طبیعی پس از گذشت زمان تعیین شده مرد و زن به یکدیگر نامحرم می‌شوند.

چنانچه بذل مدت زمان عقد موقت با مرد بوده و او راضی به پایان و ابطال دوران صیغه باشد کافی است بگوید: مدت را به تو بخشیدم.

با بیان همین جمله کوتاه ازدواج تمام شده و فسخ یا باطل می‌گردد.

آشنایی با چگونگی باطل کردن صیغه 99 ساله و دراز مدت

فسخ صیغه نامه ۹۹ ساله چگونه است؟

ممکن است نام این نوع از عقد موقت که توسط برخی زوجین برگزیده می‌شود برایتان عجیب و نامفهوم باشد بنابراین بهتر است در ابتدا با تعریف آن و وجه تمایزی که با دیگر عقدهای موقت دارد آشنا شوید.

تنها تفاوت میان صیغه‌های موقت عادی با این نوع صیغه در مدت زمان آن است و همانطور که از نامش پیداست صیغه ۹۹ ساله طولانی‌تر است و برخلاف دیگر صیغه‌ها که پس از مدت کوتاهی با پایان دوران صیغه مرد و زن بر یکدیگر محرم نیستند در این عقد موقت زن و شوهر تا ۹۹ سال بر یکدیگر محرمیت دارند.

چنانچه زوجه بدلیل نامشخص بودن میزان مهریه، احراز و اثبات نقض عقد با ارائه مدارک معتبر و فریب خوردن وی از شوهر با وعده نکاح دائم اقدام به ابطال صیغه موقت ۹۹ ساله نماید بدلیل شباهت زیادی که با ازدواج دائم دارد مراحل اداری و قانونی باید طی شده و صیغه طلاق جاری گردد.

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*